יום שישי, 10 ביולי 2020

נווה דניאל שלי. ואלה שמות: בסיס ובורג'ל, מסע עולמי


ואלה שמות

בסיס ובורג'ל – מסע עולמי


הקדמה
זו בצד זו דרות להן בנווה דניאל בשכנות טובה שתי משפחות: משפחת בסיס, איתן ונורית (לבית רייניץ). משפחת בורג'ל, חי ורות.
נושא דיוננו היום יהיה פשרם ומקורם של שני שמות המשפחה הללו. להלן נלמד גם על הקשר העתיק שבין שני השמות הללו.

בַּסִיס, איתן ונורית (לבית רייניץ)

אל איתן בסיס התוודעתי לראשונה בבואי ליישוב, בזכות אביה של נורית רעייתו. הרב יעקב קופל רייניץ שליט"א היה מורי בשכבר הימים: בעוד כחודשיים ימלאו ששים שנה ליום בו נכנס לראשונה לכיתתי במדרשית נעם פרדס חנה. אלול תש"כ, שיעור בתורה, חומש במדבר.
בתחילה סבור הייתי כי שם המשפחה בסיס הריהו שם אופייני ליהודי תימן. הריני זוכר את דברי ההתפעלות של הרב רייניץ אודות מחותנו, אביו של איתן שיחיה, מההיכרות עם דמות של תלמיד חכם תימני דוגמתו לא הכיר מקודם: מצניע לכת וירא שמים מרבים  בצד גדלות בתורה ("צדיק", כך הוא כינה אותו). דודו של איתן, הרב עזריה בסיס, רבה הראשי של ראש העין, שנפטר לפני שנתיים היה אחד האישים הבולטים בקרב ההנהגה הרוחנית של יהודי תימן.

הרב עזריה בסיס ז"ל
ואמנם השם בסיס נזכר שוב ושוב בקרב יהודי תימן. באוסף כתבי היד שבספריה הלאומית בירושלים נמצאים כמה כתבי יד תימניים בהם מופיע שמם של חכמים שונים ששם משפחתם הוא בסיס: כת"י "דרך המלך" מהמאה הי"ט  נמצא רשום: "עכ"ש [=עד כאן שמעתי] מאדוני אחי יחיא בסיס יצ"ו". בכת"י אחר, משנת תרפ"ח (192) נמצא רשום: "לכבוד תשוקת החבר... הצעיר יחיא אן יחידה בסיס הי"ו".

ואולם לכשנתתי את דעתי על השם בסיס, התחוור לי כי תפוצתו של השם רחבה ביותר, ומתפרשת על פני קהילות יהודיות שונות.
שם משפחה נודע בתוניס היה בסיס. רבי ישועה בסיס בן המאה הי"ט נחשב כדמות היותר משמעותית בקרב יהדות תוניס, והשפעתו חרגה הרבה מעבר לגבולות מדינה זו בלבד. ספרו ("אבני צדק") שראה אור בעיר תונס בשנת תרס"ג, הריהו ספר מוכר ונחשב. אוסף הסיפורים הרבים אודותיו, מעיד על הכבוד שרחשו לו כל בני דורו (ידידי, ד"ר חכם חזי כהן אסף הרבה מסיפורים אלה בספרו "חכמה מקדם". מיכל שרף אספה סיפורים רבים אודותיו בספרה "צמידי הזהב", ועוד).
ואמנם השם בסיס מצוי בקרב יהודי תוניס. כך למשל, הוא מופיע ברשימה של בתי מסחר בטוניס המציינת את חי בסיס, בעל נתינות איטלקית. במחצית הראשונה של המאה הקודמת נודע מאד בקרב יהודי תוניס אוג'ין בסיס (1951-1871). מי ששימש כנציג במועצה העליונה של תוניסיה ונשיא הקהילה היהודית בתוניס בין השנים 1926-1934.
לחילופין, מחותנתי, פרידה כהן מבית זית, היא בת למשפחת בסיס היא עצמה נולדה במצרים, אך סבה, נושא השם בסיס, הגיע לשם מעיראק.
אמור מעתה, כי השם בסיס, נתפשט ברחבי העולם היהודי. איתן בסיס סבור כי מוצא שם המשפחה שבתימן הריהו מאותו חכם דגול שבתוניסה, ר' ישועה בסיס.

חוקרי שמות משפחה התלבטו ביחס לפשר השם בסיס (הנהגה בצורות שונות: בֶּסִיס, בִּיזִיז, ועוד). יש הטוענים כי זהו שם טופונימי (שם- מקום) וכי הוא קשור בסיאס, שמו של חבל ארץ בקירנייקה, בצפון מזרח לוב. יש הסבורים כי שם המשפחה ביזיז היה במקור כינוי, שפירושו בערבית הוא: "חסר בושה".
אכן אחד החסרונות הגדולים במחקר העוסק בפשרם של שמות משפחה יהודיים, הינו חוסר התייחסות לכלי חשוב ביותר בנושא זה: כיצד נושאי שמות משפחה פירשו את שמותיהם (דבר הבא לידי ביטוי כמובן באופן בו הם תרגמו – לעברית ולאנגלית ולשפות אחרות – את שמותיהם) בבואם להעניק שם לספר שהוציאו לאור. ולא כאן המקום להרחיב דברים בנושא זה.
לענייננו נציין כי שם ספרו של ר' ישועה בסיס הינו "אבני צדק". וכל כך למה, כי (כמובא בהקדמת המביא לבית הדפוס) "ממנו יתד, ממנו פנה, הבית אשר בנה...")

הרי איפוא כי השם בסיס הובן כמשמעו העברי: יסוד, מכון, התשתית עליו עומד הבנין.
חדי העין ישימו לב כי גם שמו של ר' נתן בורג'ל מוזכר כאן, ועל כך ידובר להלן. ועוד נשוב לשם בסיס מאוחר יותר .

בורג'ל, חי ורות
ביתה של משפחת בורג'ל. מימין: הגדר החוצצת לביתה (הסגור, בשל שיפוצים) של משפחת בסיס

הקדמה
אל ד"ר חי בורג'ל התוודעתי באמצעות יונתן סגל, החברותא של חי מזה כעשרים שנה. מייד לכשהכרנו זה את זה מיהרתי לשאול אותו האם הוא קשור לר' נתן בורג'ל, מחבר הספר "חק נתן", (ת"פ, 1720-תקנ"ב, 1791), גדול חכמי תוניס בשעתו. שכן ספר זה היה לי במשך כמה שנים, בעת שעסקתי בסדר קדשים שבש"ס, דבר חק יום ביומו, ורבות נעזרתי בו וגם עסקתי בדבריו. וד"ר בורג'ל הנהן בראשו ואמר "הן". ואף ציין כי במשפחתו חוזר ומופיע השם "נתן" (כך גם נקרא סבו), כמו גם השם "אליהו" ו"חי" (אליהו חי, בנו של ר' נתן בורג'ל). דרך אגב, השם "חי" אמנם ניתן לו על שם סבו מצד אימו. ואולם שלא במתכוון נמצא שהוא נקרא על שם סב-סבו לבית בורג'ל.
עוד מספר חי בורג'ל כי בראשית דרכו בחזרה בתשובה, בהיותו בעיר שטרסבורג בצרפת, אמר לו אחד הרבנים כי יש לו הפתעה עבורו. עמד ופתח לפניו אחת ממסכתות הש"ס והראה לו את פירוש "חק נתן" מאת ר' נתן בורג'ל. דבר שריגש מאוד את חי בורג'ל צאצאו.
לימים עלה ר' נתן לירושלים, שם עשה ארבע שנים. ונסתלק לבית עולמו, וקברו כרוי בהר הזיתים שבירושלים.
מני אז, מצוי מאוד השם בורג'ל, וגדול כבוד משפחה זו בקרב יהודי תוניס,. כך למשל משה בורג'ל (בורז'ל) (1959-1872) שימש כנשיא הקהילה היהודית של תוניס בשנים 1943-1939, כאשר תוניסיה הייתה תחת כיבוש נאצי בזמן מלחמת העולם השנייה.
אשר למשמעות השם. יש האומרים נגזר מהמלים הערביות: בּוּ (קיצור של אבו) =אב של-, ו"רג'ל = רגל. פירוש השם איפוא הוא: "האיש של רגל אחת" (על שום שהיה קטוע רגל, או צולע על רגל אחת, או בעל רגל גדולה. ד"ר חי בורג'ל מעלה אפשרות שהכוונה לנפח, זה שמתקין פרסות לרגלי סוסים.
ונכד היה לר' נתן בורג'ל, בנו של ר' אליהו חי. ואף הוא גדול בתורה, ואף הוא היה לרבה של תוניס. ואף הוא כתב ספרים, ובכללם הספר "מאורות נתן".
סגירת מעגל
לאחר שנפטר ר' ישועה בסיס, ישב על כסאו ברבנות תוניס ר' נתן בורג'ל. ספר שראה אור בעיר תונס בשנת תרס"ג (1903) מכיל את ספריהם של שני אישים אלה, זה בצד זה. ואף כותרת הספר משותפת לשניהם:


כאמור לעיל, ר' נתן בורג'ל הראשון עלה לירושלים ונקבר בה. ר' ישועה בסיס נפטר ונקבר בתוניס, בבית העלמין היהודי הנקרא בורג'ל בקירבת מקום לר' נתן בורג'ל השני.

ובנווה דניאל, שבו צאצאי בסיס ובורג'ל, ייבדלו לאורך ימים ושנים, לדור זה בצד זה בשכנות טובה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה