יום שישי, 26 באפריל 2024

 

וויסקי כשר לפסח

 


Ethan's Reserve photo courtesy The River

א.

הביטוי "וויסקי כשר לפסח" נשמע כמו דבר והיפוכו, היא גופא קשיא, אוקסימורון. משקה הוויסקי מזוהה אצל כל יהודי שומר תורה ומצוות כחמץ, בהיותו נעשה ממיני דגן ועובר במהלך עשייתו שלבים שבהם הוא חמץ מחומץ, שאור בן בנו של שאור. למעשה, כבר בתחילת התהליך של יצירת הויסקי, בזמן ההנבטה (Malting), כאשר משרים תחילה את גרעיני הדגן במים במשך 48 שעות, הרי זה חמץ גמור.

גם ה-TTB (=the Alcohol and Tobaco Tax and Trade Bureau), הגוף הקובע איזה משקה רשאי להיקרא "וויסקי", פוסק נחרצות כי רק המשקה נעשה מעיסה של דגן (=Mash of Grain) נקרא כן. כך שהיה ברור עד כה שאין יצור (תרתי משמע) כזה הנקרא "וויסקי כשר לפסח".

אבל בארה"ב, ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, התאפשרה יצירתו של הוויסקי הזה. וייקרא שמו של הרך הנולד איתנ'ס (Ethan's Reserve Whiskey).

כתבה שהתפרסמה בארה"ב בשנה שעברה, הסוקרת את הוויסקי הזה נושאת את הכותרת How Ethan's Reserve Cracked the Code on Kosher-for-Passover Whiskey

ההכשר ניתן על ידי O.U (=Orthodox Union, הגוף המוביל בארה"ב במתן אישורי כשרות למוצרי מזון). כאשר כל מהלך הייצור של הוויסקי לווה בהשגחה מדוקדקת של הרב המכשיר, הרב יצחק טייכטל, ק"ק בית תפילה, חב"ד. נאשוויל, טענעסי וחתנו. נהרי מספר כי "לאורך כל תהליך הייצור היינו בצמוד לרבנים המשגיחים, כדי לוודא שאנחנו ממלאים את כל ההלכות הנדרשות". הוא מוסיף ואומר בצחוק כי "הרבנים אמרו לנו שההשגחה עלינו היא מיוחדת במינה, ומוקפדת מעל ומעבר" ("We were overly strict about it")

אמש, יום ה' חוה"מ פסח, שוחחתי עם הרב טייכטל, והוא חזר ואישר לפני כי "זה כשר 100 אחוז". הוא היה שם בכל משך התהליך, והמשקה מוכשר לפסח על ידי ה-O.U. ו"ישתו ענוים וישבעו".

ב.

הוויסקי הכשר לפסח הזה הגיע לראשונה למדפים של חנויות היי"ש בניו יורק לקראת חג הפסח תשפ"ב (2022). היה זה אירוע יוצא דופן: לראשונה בהיסטוריה של עולם היי"ש נוצר וויסקי שניתן לשתותו בפסח ללא חשש חמץ. בשנה הראשונה שווק הוויסקי הזה במתכונת מצומצמת (חמש מאות תיבות בלבד)  רק בחנויות היין בניו-יורק וניו-ג'רסי. הוא התקבל בהתלהבות ("הוא התפשט כמו אש, ונמכר תוך שתי יממות", מספר עמי נהרי, מייסד ומנהל המזקקה בה נוצר הוויסקי). בשנה שלאחריה, אשתקד בשנת תשפ"ג (2023) הוא שווק במתכונת מצומצמת, בארה"ב בלבד.  עמי נהרי מספר כי במובן מסויים היה זה סוג של מבחן: האם כל מי שהזמין את הוויסקי הזה אמנם יקבל את מה שהוא ציפה מהוויסקי הזה. ואכן, הוא זכה להצלחה מרובה.

השנה, תשפ"ד, הגיע הוויסקי לארצנו, והתקבל בהתלהבות מרובה. בעיני ראיתי בחנות המשקאות פיופ, בסניף רמת אשכול את מספרם הגדול של הקונים. כולם חרדים: חסידים וליטאים, ש"סניקים ושאר עמך ישראל. קרטונים התרוקנו חיש מהרה, למרות המחיר הלא-זול כלל ועיקר (299 ₪ לבקבוק 750 מ"ל).

 ג.

מטבע הדברים, רבנים רבים, הן בארה"ב והן בבריטניה, קיבלו תגובות קולניות נרגזות בדואר האלקטרוני שלהם. באותם ימים, האתר של ארגון O.U (=Orthodox Union, הגוף המוביל בארה"ב במתן אישורי כשרות למוצרי מזון) התמלא בעשרות תלונות נזעמות. כמו גם ארגון הכשרות בבריטניה, בית הדין של לונדון MKL. התגובות נעו בין שתי אפשרויות: או שמישהו זייף את חותמת הכשרות של הארגון, או שחלה ככל הנראה טעות חמורה. כמו גם

"היו הרבה אנשים שמצאו את עצמם נפגעים, כמשמעו, למצוא את צירוף המלים 'כשר לפסח' ו'וויסקי' מתנוסס על אותו בקבוק" אומר עמי נהרי. הדבר נראה להם כאילו אומרים "לחמניה כשרה לפסח". היו גם שחששו שאולי הדבר יתן פתח לאנשים להתיר להם שאר מיני וויסקי האסורים בפסח.

ואולם שתי הרשויות הללו, הנחשבות כמחמירות וקפדניות בדרישותיהן, והמוכרות בתור שכאלה בעולמם של שומרי מצוות, לא חששו לכך, והעניקו לוויסקי הזה גושפנקה של כשר לפסח (גם ללא חשש קטניות, עבור בני עדות אשכנז המקפידים שלא לאכול קטניות בפסח) למהדרין, כדבריו של הרב המכשיר בפועל.

 ד.

הוויסקי נוצר על ידי חברת האלכוהול The River, בבעלותם ובניהולם של מייסדי החברה עמי ולריסה נהרי, (The River, הנהר. על שם המשפחה "נהרי"), ובניצוחו של המזקק הראשי (Chief Distiller() ברוס בואקו ממזקקת נאשוויל. נהרי ובואקו שוחחו ביניהם על הבעייתיות שביצירת וויסקי כשר לפסח והעלו רעיון: ליצור דבר שיהיה וריאציה קצת שונה של כוהל: וויסקי על בסיס צמח הדּוּרָה, סורגום (Sorghum).

הם לא המציאו את הנוסחה הזו של  יצירת וויסקי מסורגום. וויסקי סורגום מתקיים זמן רב וממוקם אי שם ב"תחום האפור" של תעשיית הוויסקי האמריקאי. לפי הכללים של ה- TTB הוויסקי חייב אמנם להיעשות מעיסה/בליל (Mash) של מין ממיני הדגן (וסורגום עומד בתנאי הזה), אבל הוא לא קובע מאיזה חלק של צמח הדגן צריך הוויסקי להיעשות. ולכן, בעוד שוויסקי סורגום רגיל נעשה מהזרעונים של הצמח, הוויסקי הכשר לפסח נעשה מהגבעולים של הצמח (כך שאין גם בעיה של קטניות). כך, שאין כל חשש של חמץ.


לדברי בואקו עשייתו של הכוהל המיוחד הזה העמידה לפניו אתגרים טכניים בעיקר, ופחות אתגרים הלכתיים. "אתה צריך לזקק אותו באופן מיוחד: מן הצד האחד, לשמר את אופיו ואת טעמו של גבעול הסורגום. אך מן הצד האחר, לא להדגיש את האופי והטעם שבו".

הוא מוסיף ומציין: "לוויסקי סורגום רגיל יש לו ניחוח אדמתי. אנחנו רצינו לעשות בזמן הזיקוק (Distilation) מוצר בחוזק גבוה יותר של עוצמת הכוהל (Proof) מאשר עוצמת הכוהל של וויסקי דגן (Grain Whiskey). בעוד ששאר וויסקי אמריקאי מזוקק היכן שהוא ברמות שבין 120 ל-160 עוצמת כוהל, הרי שהזיקוק של הוויסקי הזה נעשה ברמה של 120 בלבד. וכך אתה משיג אדמתיות אמיתית מדהימה".

בואקו נדרש להוסיף לוויסקי הזה תוספי מזון (וויסקי רגיל שיש לו רכיבים מובחנים – כמו זה שעשוי מתירס, שיפון, או שעורה כמובן – אינם נזקקים לתוספים,. כיון שהטעם מוטמע בתוכם). כמו כן הוא נדרש להוסיף שמרים המתאימים לתהליך יצירת הפרוקטוז (Fructose), תחליף סוכר. דבר שהוא אינו עושה בעיסה (Mash) וויסקי רגיל.

שני התוספים הללו, כמובן, הינם כשרים לפסח  למהדרין.

 Distiller Bruce Boeko photo courtesy Nashville Craft Distillery

ה.

לאחר מכן, הכוהל מיושן על פי כל הכללים הנוהגים בוויסקי אמריקאי טיפוסי: משתמשים בחביות עץ אלון חדשות (יתרון עצום לכשרות: אין כל חשש לטעם יין שהיה בחבית לפני כן); החביות חרוכות (Charred) ברמה 3 וברמה 4, כמקובל בוויסקי טנסי.

הדבר גורם לשני יתרונות:

(א). הוא מוסיף את הביטויים (Notes) של הווניל (Vanila) והעציות, ואת הגוון העשיר והעמוק המתקשר עם ווי+++סקי אמריקאי. בואקו מסביר כי "כוהל סורגום יש לו המתיקות המובנית בו, אבל יש לו מתיקות שונה בהרבה מהמתיקות שאתה יכול למצוא מבורבון המבוסס על דגן (Grain-based Bourbon). ניתן לדמות אותו לבליל עוגת ווניל, שאנחנו משמרים בוויסקי סורגום שלנו. בוויסקי הזה אתה גם מקבל טעם חמאתי טוב המצטרף מצויין לשאר הטעמים שבו".

(ב). הוא מצליח לשמור על כל הדרישות ההלכתיות כדי להיות כשר לפסח למהדרין.

 

Nashville Craft Distillery Tour photo courtesy Nashville Craft Distillery

ו.

התיאור שמתארת ג'ורג'יה פרידמן את התוצאה המתקבלת הינו של משקה נטעם (Sippable) – קל, דבשי (Honeyed). המקיים בתוכו מורכבות ניחוחות (Aromatic Flavor) שיש בה מן הצד האחד ארציות (Earthy) ובו-זמנית גם צמחיות (Floral) בביטויים גבוהים.

הוויסקי הזה ככל מאופיין כוויסקי אמריקאי, אבל עדיין יש לו איכות מובחנת משלו. "כאשר אתה מתסיס (Fermenting) סורגום אתה מקבל מנה הגונה של esters (כוהל אתרי, אתנול) תַּפּוּחִי (Apple), יותר מטעמי הבננה שאתה מקבל בשאר וויסקי. נלווה אליו גם קצת טעם פרי הדר". ברקו מספר שבתקופה בה הוא מזקק (Distiling) את הסורגום, כחודש ויותר, בה הוא נמצא כל הזמן במזקקה (Distilery) הכל מריח כמו סיידר תפוחים.

 

ז.

עיצובו של בקבוק ויסקי איתנ'ס ריזרב ראוי לציון: דמות של יהודי חרדי, רב. הרב חבוש מגבעת שחורה, עטור זקן שחור ולבוש בבגד שחור. הוא מחזיק בידו זכוכית מגדלת (אולי כדי להדגיש שהמוצר נבדק היטב ועונה על הדרישות ההלכתיות). בצד הקדמי של הבקבוק רואים רק את ראשו של הרב. הראש רכון כלפי מטה (כמו אדם שמתבונן היטב במה שנמצא לפניו). ובצד האחורי רואים חלק מגופו (בעצם, רק את הגלימה הרבנית שלו).

בתוית הבקבוק שלפני נרשם כי זהוSmall Batch  (טרם נמצאה מלה עברית למונח "באטש". אסיף מסויים/מקבץ מיוחד/משלוח ייצור מוגדר?). נוצר בנאשוויל (Born in Nashville) 47% אלכוהול. באטש מס' 2. ראש המזקקים (Master Distiller) ברוס בואקו. 750 מ"ל.

ברוחבו של הבקבוק מופיע תיאורו של הוויסקי, ובתחתיתו מופיעה חותמת הכשרות של ה-OU ושל הרב עקיבא אשר פדווא (MKL). עם הכיתוב Kosher for Passover.

המאמר מבוסס על מאמרה של ג'ורג'יה פרידמן (GEORGIA FREEDMAN) "How Ethan’s Reserve Cracked the Code on Kosher-for-Passover Whiskey"" שראה אור אשתקד MARCH 23, 2023))

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה